Ósmoklasiści i Rodzice!
Bardzo atrakcyjną ofertą Kopernika jest nauka w Branżowej Szkole I Stopnia. Atutom tego typu klas poświęciliśmy odrębny artykuł.
Dziś chcemy Wam przedstawić sytuację młodocianych pracowników - a takimi stają się uczniowie klas pierwszych Szkoły Branżowej I Stopnia - patrząc okiem pracodawcy.
Moim rozmówcą jest Marek Muzyka - właściciel firmy INTER TYRES w Dębicy.
Czym zajmuje się Pana firma i jakiego zawodu uczą się w niej uczniowie?
INTER TYRES Sp. z o.o. zajmuje się świadczeniem usług motoryzacyjnych na terenie miasta Dębica w zakresie napraw, obsługi eksploatacyjnej i wymiany opon do samochodów osobowych i dostawczych. Oferta warsztatowa skierowana jest do klientów wszystkich marek samochodowych i obejmuje takie usługi jak:
- komputerową diagnostykę stanu technicznego pojazdu i ustalenie rodzaju usterki przy pomocy komputerowych interfejsów i stosownego oprogramowania
- sprawdzanie geometrii i ustawianie prawidłowej zbieżności kół
- naprawy mechaniczne uszkodzonych elementów samochodu
- okresowe przeglądy eksploatacyjne, wymiana płynów i oleju
- serwis i naprawę klimatyzacji w samochodach
- wymianę opon.
W naszej firmie szkolimy uczniów w zawodzie mechanika pojazdów samochodowych.
Każdy chętny do wykonywania zawodu mechanika pojazdów samochodowych może znaleźć swoje miejsce pracy i realizować swoje marzenia i pasje, wybierając ten zawód.
Mechanik samochodowy to zawód, który jest perspektywiczny, dobrze płatny i mogący spełniać i realizować ambicje młodego człowieka. Nie ma problemów z zatrudnieniem. Co jest ważne, zawód ten kojarzący się z brudną i ciężka pracą przy smarach i olejach, to tylko część prawdy. Osoby z pasją informatyczną i elektroniczną mają ogromne możliwości rozwijania swoich umiejętności, ponieważ duża część zakresu wykonywanych czynności w naszym serwisie, opiera się na pracy komputera i diagnozie komputerowej, oraz pracy przy oprogramowaniu.
Nie jest wymagana duża sprawność fizyczna i siła. Coraz częściej kobiety realizują się w tym zawodzie, gdzie doskonale dają sobie radę.
Jak wygląda dzień pracy młodocianego pracownika na praktykach zawodowych? Co należy do jego obowiązków?
Każdy pracownik młodociany przechodzi szkolenie stanowiskowe ze szczególnym naciskiem na szkolenie z zakresu BHP. W, wyznaczonym harmonogramem, dniu pracy, zaczyna pracę w stroju roboczym. W czasie szkolenia stanowiskowego nacisk położony jest na omówienie szczegółowych obowiązków ucznia, od momentu przygotowania miejsca pracy, stosownego ubioru, wykonywania poleceń mechaników, po zakończenie pracy na danym stanowisku.
Uczeń zapoznaje się z instrukcją i wykonuje wszystkie polecenia przełożonych. Organizacja dnia pracy obejmuje czas pracy, przerwy na spożycie posiłku i czas na instrukcje.
Na jakie cechy charakteru i osobowości pracodawcy zwracają szczególną uwagę u uczniów - młodocianych pracowników?
Jako najważniejsze cechy charakteru przyszłego mechanika wskazałbym samodzielność, odpowiedzialność i chęć podnoszenia swoich kwalifikacji, ponieważ rozwój motoryzacji jest bardzo szybki. Istotnym elementem charakteru jest umiejętność pracy zespołowej.
Jak wygląda opieka nad uczniem ze strony pracodawcy?
Uczeń realizuje program szkoleniowy, oparty o praktyczną naukę zawodu w oparciu o podpisaną umowę o pracę z pracownikami młodocianymi na okres 3 lat.
Uczeń praktycznej nauki zawodu chroniony jest przepisami wynikającymi z Kodeksu Pracy.
Pracuje w wymiarze zależnym od roku nauki, pod opieką wykwalifikowanych opiekunów i mechaników - mistrzów w swoim zawodzie.
Staramy się, aby uczeń poznał od strony praktycznej cały zakres czynności wykonywanych przez nasz serwis. To pozwala mu podjąć decyzję lub utwierdzić w przekonaniu jaki rodzaj napraw jest mu najbliższy i w czym chciałby się specjalizować w przyszłości. Uczeń nie wykonuje samodzielnie napraw, jedynie pod nadzorem doświadczonego mechanika.
Jakie uprawnienia nabywa młodociany pracownik po ukończeniu szkoły i praktyki i co jest do tego niezbędne?
Uczeń po zakończeniu praktyki, przystępuje do egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną i po pozytywnym zdaniu egzaminu z części teoretycznej i praktycznej uzyskuje możliwość i prawo wykonywania zawodu mechanika pojazdów samochodowych. Należy jednak pamiętać, że to dopiero początek przygody z tym zawodem. Niezbędne jest jeszcze doświadczenie zawodowe, które może nabyć wyłącznie wykonując ten zawód.
Bardzo często młodociany pracownik po zdaniu egzaminu dostaje ofertę pracy na normalny etat od swego pracodawcy.
Czy, Pana zdaniem, nauka w szkole branżowej jest dobrą propozycją dla ósmoklasistów, przed którymi stoi teraz wybór dalszej edukacji?
Tak, moim zdaniem połączenie nauki w szkole z praktyczną nauką zawodu u pracodawcy jest jedną z najlepszych opcji znalezienia dobrej pracy i świadomego wyboru zawodu.
Uczeń po odbyciu nauki w szkole branżowej ma pełną świadomość i wiedzę na temat zawodu, który będzie wykonywał. Nabędzie również doświadczenia i zetknie się bezpośrednio z realiami wybranego zawodu. Po ukończeniu szkoły branżowej, nie będzie miał problemów ze znalezieniem pracy, zaś od strony pracodawcy taki pracownik jest dużo lepszym wyborem od kandydatury pracownika bez doświadczenia.
Bardzo dziękuję Panu za rozmowę i cenne spostrzeżenia ze strony przedstawiciela pracodawców.
Rozmowę przeprowadziła Anna Depa -doradca zawodowy
Pracodawcy zatrudniający pracowników młodocianych mają obowiązek zwolnienia ich z konieczności świadczenia pracy.
Wymóg ten wynika z przepisów ustawy wprowadzającej m.in. zmiany w zakresie przygotowania zawodowego młodocianych w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu, podpisanej 31 marca 2020 roku, przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę.
W przypadku wypłaty młodocianemu pracownikowi wynagrodzenia za okres zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy w czasie zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, w całości lub w części, pracodawca zachowuje prawo do refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne, o ile została zawarta z nim umowa o refundację.
Wprowadzone rozwiązania obejmują okres od 12 marca br., to jest od momentu czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty.
Podstawa prawna:
Art. 1 pkt 14, w zakresie dotyczącym art.15f oraz art. 101 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 31 marca 2020 roku o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 568)
Witam wszystkich ósmoklasistów!
Dziś kolejna rozmowa z naszego cyklu, w którym prezentujemy Wam kierunki kształcenia Kopernika.
Zawód technika informatyka inspiruje od wielu lat rzesze młodych ludzi, którzy wiążą z nim swoją zawodową przyszłość. Utrzymuje się on od dawna na szczycie najbardziej poszukiwanych zawodów.
Nie od dziś wiadomo, że Polacy należą do grona najwybitniejszych informatyków na świecie. To dziedzina, która otwiera naprawdę różnorodne szanse i możliwości zrealizowania swojej zawodowej pasji. Żeby tak się mogło stać potrzeba zarówno talentu ale i bardzo solidnej nauki i pracy oraz nieustannego doskonalenia swoich umiejętności.
Rozmawiam z nauczycielem przedmiotów informatycznych w Koperniku
Jakie predyspozycje zawodowe są ważne w pracy technika informatyka?
Najlepszym kandydatem na technika informatyka jest osoba spełniająca następujące wymagania: przede wszystkim posiada zdolności do nauk ścisłych, a zwłaszcza matematyki, umiejętność logicznego myślenia i twórcze podejście do problemów, a także zdolność koncentracji czy dobrą pamięć. Część zadań zawodowych wymaga pracy samodzielnej, indywidualnego podejmowania decyzji oraz brania odpowiedzialności za swoje działania. Wskazane są uzdolnienia techniczne. Konieczna jest elastyczność i umiejętność pracy w szybkim tempie, często pod presją.
Czego uczniowie uczą się w szkole na przedmiotach zawodowych?
Wybierając kierunek technik informatyk, uczeń zdobędzie wiedzę i umiejętności w obszarze montażu komputerów, instalacji, konfiguracji i administrowania systemami operacyjnymi, sieci komputerowych, baz danych oraz projektowaniu stron internetowych oraz programowaniu aplikacji internetowych.
Jakie możliwości zawodowego rozwoju daje zawód technik informatyk?
Po ukończeniu szkoły średniej absolwent może zdecydować, czy kontynuować naukę na studiach wyższych ukierunkowanych w konkretnym obszarze informatyki, czy podjąć pracę, czy rozpocząć własną działalność gospodarczą związaną z branżą IT.
Gdzie może znaleźć pracę absolwent tego kierunku po ukończeniu szkoły?
W dzisiejszych czasach każde, nawet najmniejsze przedsiębiorstwo wykorzystuje technologię komputerową. Branża IT jest jedną z najszybciej rosnących branż w Polsce. Zarówno w Polsce jak i pozostałych krajach Europy utrzymuje się bardzo duże zapotrzebowanie na kompetentnych pracowników sektora branży technologii informatycznych. Prognozy rynku pracy wskazują, że zawód informatyka będzie nadal utrzymywał się na liście najbardziej poszukiwanych wśród pracodawców. Rozwój młodego człowieka w tym kierunku roztacza przed nim perspektywę na odniesienie zawodowego i życiowego sukcesu. Wielu informatyków łączy wykonywany zawód ze swoją pasją dając im powód do zadowolenia i samorealizacji.
O wypowiedź na temat zawodu technik informatyk zapytałam również ucznia klasy III Daniela Lechwara.
Daniel, jakie Ty widzisz możliwości swojego rozwoju w zawodzie technik informatyk?
Wybierając kierunek technik informatyk kierowałem się dobrem własnej przyszłości. W otaczającym nas świecie dostrzegłem, iż w każdej dziedzinie życia, nawet w mikroprzedsiębiorstwach wykorzystuje się technologię komputerową. Jest to branża najszybciej rozwijająca się w Polsce, a większość ofert na rynku pracy jest związana z tą działalnością. To także spełnienie moich marzeń o kreatywnej, dającej satysfakcję pracy. Wybór tego kierunku kształcenia pozwala mi zdobyć umiejętności instalowania systemów operacyjnych, tworzenia witryn graficznych, budowania i administrowania sieciami komputerowymi, a to czyni ze mnie „ cyfrowego nomada”, dzięki czemu będę mógł łączyć zdalną pracę z realizacją pasji życiowych.
Polecam zawód technika informatyka młodszym kolegom, którzy szukają zawodu z przyszłością. Ucząc się w Zespole Szkół nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Dębicy spotkacie profesjonalną kadrę, która doskonale przygotuje Was do startu w zawodową przyszłość. Nasza szkoła to także miła, przyjazna atmosfera oraz indywidualne podejście do ucznia.
Pamiętajcie! „ Są miejsca, czasy, ludzie, których się nie zapomina…” To właśnie my!
To prawda! Nasza szkoła jest rzeczywiście wyjątkowa! :)
Bardzo dziękuję Państwu za rozmowę!
Rozmawiała Anna Depa - doradca zawodowy
Ósmoklasiści i Rodzice!
Gdy, analizując rynek pracy, szukacie zawodu, który byłby zawodem przyszłości, na pewno spotkaliście się z nazwą logistyk. Od wielu już lat wymieniany on jest w czołówce zawodów deficytowych, czyli takich, na które jest duże zapotrzebowanie.
Tylko Kopernik, spośród wszystkich szkół w powiecie, ma ten zawód w swojej ofercie!
Dziś przybliżamy pracę technika logistyka.
Specjalnie dla Was rozmowa z Mieczysławą Mardeusz - nauczycielem przedmiotów logistycznych w Koperniku.
Czym się zajmuje technik logistyk?
Przede wszystkim technik logistyk zajmuje się obsługą klienta, określaniem zapotrzebowania na surowce, materiały, towary, kontrolą zapasów w magazynach, organizowaniem procesów produkcyjnych, handlowych, usługowych.
W skrócie można powiedzieć, że logistyk: planuje, zarządza, organizuje i kontroluje.
Czego uczą się uczniowie w szkole na przedmiotach zawodowych?
Co oznacza termin klasa patronacka?
Klasa patronacka to inaczej objęcie opieką pewnej grupy młodzieży i wspieranie jej w kształceniu w danym zawodzie przez konkretne przedsiębiorstwo branżowe. W przypadku naszej szkoły logistycy są objęci patronatem firmy Trans Południe z Podgrodzia oraz firmy LOT AMS Spółka z o.o. w Warszawie. Współpraca opiera się na spotkaniach na lekcjach w szkole ze specjalistami, wycieczkach do tychże zakładów, przyjmowaniu naszych uczniów na praktyki zawodowe.
Jakie umiejętności są ważne w pracy technika logistyka?
Osoba pracująca jako logistyk powinna posiadać umiejętności negocjatorskie, organizatorskie i planistyczne. Dodatkowym atutem będzie komunikatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość języków obcych, która ułatwi kontakty z zagranicznymi kontrahentami. Ponadto logistyk powinien być odpowiedzialny, cierpliwy i dokładny.
Technik logistyk to zdecydowanie zawód z przyszłością! Zatrudnienie może znaleźć praktycznie w każdej branży, w przemyśle, handlu, usługach, dystrybucji, transporcie i spedycji oraz jednostkach administracji samorządowej.
Zawód technika logistyka jest spełnieniem moich marzeń o ciekawej pracy, w której zawsze coś się dzieje, nie ma w niej monotonii, a każdy dzień przynosi nowe wyzwania. Jestem bardzo zadowolony z tego, że przeszło 3 lata temu wybrałem naszą szkołę, która jako jedyna w powiecie umożliwia naukę w tym właśnie zawodzie. Logistycy są potrzebni praktycznie w każdej branży, dlatego po ukończeniu szkoły nie będę miał problemu ze znalezieniem satysfakcjonującej mnie pracy chociażby w zakładzie produkcyjnym, firmie spedycyjnej, czy w magazynie. Wszędzie tam, gdzie jest zapotrzebowanie na logiczne myślenie, przedsiębiorczość, zdolność analizy danych, umiejętność planowania czy elementy zarządzania i marketingu potrzebny jest logistyk. Z czystym sercem polecam ten zawód młodszym kolegom, którzy stoją przed wyborem swojej dalszej ścieżki edukacyjnej. Ucząc się w zawodzie technika logistyka będziesz czerpał ogromną satysfakcję i przyjemność z pozyskiwanej wiedzy i umiejętności, a późniejszą pracę będziesz traktował jak dobrą zabawę, a nie przykry obowiązek.
To najlepsza rekomendacja. Bardzo dziękuję Państwu za rozmowę.
Rozmowę przeprowadziła Anna Depa - doradca zawodowy
Ósmoklasiści i Rodzice!
Spedycja to branża z przyszłością. W Barometrze zawodów 2020 technik spedytor jest wskazywany jako zawód deficytowy. Na uwagę zasługuje też fakt, iż Kopernik jest jedyną szkołą w powiecie gdzie można się kształcić w tym zawodzie.
O przybliżenie Wam tego zawodu poprosiłam Honoratę Salwę - nauczyciela przedmiotów spedycyjnych.
Bardzo dziękuję Paniom za rozmowę. Myślę, że wyjaśniła ona sporo uczniom szkół podstawowych i przekonała, że warto rozważyć naukę tego zawodu wybierając dla siebie zawodową przyszłość.
Drodzy Ósmoklasiści i Rodzice!
Pracę fryzjera najłatwiej podejrzeć, ale zupełnie czymś innym jest siedzieć wygodnie w fotelu i być czesanym a czym innym wykonywać zabiegi fryzjerskie i zgrabnie upiąć rozsypujące się w rękach włosy. Potrzebne są do tego talent, predyspozycje i wytrwała praca nad doskonaleniem umiejętności.
O zawodzie technik usług fryzjerskich rozmawiam dziś z Beatą Krupą - nauczycielem fryzjerskich przedmiotów zawodowych w Koperniku.
Jak wygląda i ile trwa nauka zawodu technik usług fryzjerskich?
Uczniowie uczą się tego zawodu przez 5 lat. Przyszli fryzjerzy, po zapoznaniu się z podstawowymi technikami pracy, przyprowadzają własnych modeli,na których ćwiczą wykonywanie różnych zabiegów fryzjerskich. A więc nie pracują tylko na główkach treningowych, ale na żywym modelu.
Czy uczniowie mają możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego będąc jeszcze w szkole?
Uczniowie pracują na pracowni fryzjerskiej już od pierwszej klasy i zdobywają doświadczenie w warunkach przypominających salon fryzjerski.
Pracownia w naszej szkole jest bardzo dobrze wyposażona w sprzęt fryzjerski i nowoczesne aparaty, dzięki temu można wykonywać wszystkie zabiegi fryzjerskie. Poza tym mają możliwość wykazać się swoimi umiejętnościami podczas różnych przedsięwzięć: konkursów fryzjerskich i pokazów. Nasi uczniowie mają na swoim koncie nawet fryzury wykonane aktorom grającym w sztukach teatralnych.
Jakie dodatkowe umiejętności uczniowie zdobywają uczestnicząc w innowacji pedagogicznej „ Wizaż z elementami kosmetyki"?
Uczestnicząc w tej innowacji uczą się wykonywania podstawowych zabiegów kosmetycznych i makijażu od podstaw. Zajęcia innowacji są nie tylko ciekawą lekcją , ale i super zabawą.
Co jest ważne w nauce tego zawodu?
Przede wszystkim chęć współpracy, cierpliwość w wykonywaniu zabiegów, odrobina talentu i zdolności manualnej.
Jakie możliwości na rynku pracy mają absolwenci tego kierunku?
Dobrze wykwalifikowany pracownik jest poszukiwany na dzisiejszym rynku pracy, dlatego każdy kto czuje, że to jest zawód jego życia, bez problemu znajdzie pracę lub założy własny salon fryzjerski.
O opinię na temat zawodu Technik usług fryzjerskich zapytałam równiez uczennicę klasy IIITf Aleksandrę Foryś
Aleksandro, jesteś uczennicą klasy III technik usług fryzjerskich. Co myślisz o nauce tego zawodu?.
Polecam naukę w zawodzie technik usług fryzjerskich, ponieważ fryzjerstwo to unikalne połączenie kreatywności z umiejętnościami manualnymi. Osoby, które pragną rozwijać się w zawodzie fryzjera mogą znaleźć wiele atrakcyjnych ofert na rynku pracy, jak i otworzyć własną działalność. Fryzjerstwo charakteryzuje się trwałym popytem, będzie ono potrzebne ludziom tak długo, jak długo będą rosły im włosy. To świetny zawód dla młodych, ambitnych osób. Nasza szkoła jest miejscem, w którym każdy pod okiem nauczycieli zdobędzie fachową wiedzę, a przede wszystkim bezcenne doświadczenie w zawodzie ! Osobiście jestem zadowolona z wyboru tego zawodu i z czystym sumieniem go polecam. "W tym zawodzie nie ma nudy ... ciągle się rozwijasz ! "
Bardzo dziękuję za rozmowę.
Rozmowę przeprowadziła Anna Depa - doradca zawodowy
Drodzy Ósmoklasiści i Rodzice!
Na czym polega specyfika szkoły tego typu i klas wielozawodowych?
Przez cały trzyletni okres nauki uczniowie odbywają praktyczną naukę zawodu w zakładach pracy u ponad 60 pracodawców. Doskonalą swoje umiejętności i zdobywają doświadczenie zawodowe, tak cenne na rynku pracy. Dzielą swój czas pomiędzy szkołę i pobyt na praktykach. W klasie pierwszej chodzą 2 dni do pracodawcy, a 3 dni do szkoły. Natomiast w klasie drugiej i trzeciej są 3 dni u pracodawcy, a 2 dni w szkole. W klasach spotykają sie z koleżankami i kolegami, którzy uczą się różnych zawodów. Stąd ich nazwa: klasy wielozawodowe.
Czym są tzw. kursy zawodowe?
Kursy zawodowe to potoczna nazwa turnusów dokształcania teoretycznego, podczas których odbywa się teoretyczna nauka zawodu. Odbywają się one w każdej klasie i trwają jeden miesiąc. Uczeń uczęszcza wówczas tylko na kursy.
W jaki sposób można znaleźć miejsce praktyki i gdzie ją można odbywać?
Szkoła pomaga szukać miejsca praktyki. Zakład pracy, w którym uczeń ma odbywać praktyczną naukę zawodu musi spełniać pewne warunki: opiekun praktyki musi mieć kurs pedagogiczny i tytuł mistrza w zawodzie, którego będzie uczył. Mamy sprawdzoną bazę pracodawców, z którymi współpracujemy od lat. Zawsze służymy pomocą.
Jak wygląda dalsza edukacja po Szkole Branżowej I Stopnia?
Uczeń ma do wyboru różne możliwości. Może kontynuować naukę w Szkole Branżowej II Stopnia, Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych lub na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Może oczywiście również szukać pracy w swoim zawodzie a nawet założyć własną firmę. Szkoła branżowa to znakomita oferta dla tych wszystkich, którzy w krótkim czasie chcą zdobyć poszukiwany na rynku pracy zawód, praktycznie przygotować się do jego wykonywania i szybko się usamodzielnić.
Bardzo dziękuję za wszystkie udzielone informacje na temat nauki w szkole branżowej w Koperniku.
Rozmowę przeprowadziła Anna Depa - doradca zawodowy
Ósmoklasiści i Rodzice!
Wybierając dębickiego Kopernika zyskujecie poszukiwany zawód. W ofercie szkoły są m.in.: spedytor, logistyk, fryzjer, informatyk, kucharz, cukiernik, mechanik pojazdów samochodowych. Dokładną informację o kierunkach kształcenia znajdziecie tutaj.
Nauka w Koperniku to doskonała propozycja dla tych ósmoklasistów, którzy chcą zdobyć ciekawy, poszukiwany przez pracodawców, zawód, a podczas pobytu w szkole nawiązać przyjacielskie relacje z rówieśnikami. To oferta dla tych, którzy chcą kreatywnie przeżyć najbliższe lata nauki, zdobyć mocną podstawę do dalszej edukacji na studiach wyższych i znaleźć swoje miejsce na rynku pracy.
Poznajcie atuty Kopernika!
1. Kopernik to szkoła z ponad pięćdziesięcioletnim doświadczeniem w kształceniu zawodowym. To pierwszy z licznych atutów naszej szkoły stanowiący solidny fundament pod obecne, bardzo atrakcyjne kierunki kształcenia.
2. Do wszystkich zawodów szkoła posiada bardzo dobrze wyposażone pracownie zawodowe. Pracownia fryzjerska w niczym nie odbiega od najlepszych salonów w mieście.
3. Troszcząc się o uatrakcyjnianie nauki oraz jak najlepszy start naszych absolwentów na rynku pracy, zadbaliśmy o patronat. Zostały nim objęte klasy technik spedytor i technik logistyk. Patronują im firmy Trans Południe, Omega Pilzno, a od tego roku również LOT AMS - firma z branży lotniczej. Uczniowie uczestniczą w warsztatach prowadzonych przez specjalistów z tych firm, odbywają tam również praktyki zawodowe.
Drodzy uczniowie klas trzecich Branżowej Szkoły I Stopnia!
Powoli zbliża się koniec Waszej nauki w szkole i u pracodawcy. Niedługo czeka Was egzamin czeladniczy dzięki, któremu zdobędziecie tytuł czeladnika i uprawnienie do wykonywania wyuczonego zawodu. Wszystkie informacje o egzaminie miały zostać Wam przekazane, jak pamiętacie na spotkaniu z Panią Katarzyną Matubowską z Cechu w marcu, ale w związku z pandemią spotkanie to odbyć się nie mogło.
Wiem, że jesteście ciekawi, jak ten egzamin będzie wyglądał oraz kiedy się odbędzie. Przygotowałam dla Was informacje na temat egzaminu i warunków, które należy spełnić, aby do niego przystąpić. Zostały one umieszczone w zakładce EGZAMIN CZELADNICZY (zakładka ta znajduje się w informacjach dla rodzica i ucznia) oraz zostały wysłane, do każdego z Was poprzez dziennik elektroniczny.
Bardzo proszę o uważne przeczytanie wszystkich informacji. W razie pytań i jakichkolwiek wątpliwości, służę swoją pomocą.
WNIOSEK O DOPUSZCZENIE DO EGZAMINU CZELADNICZEGO (jego wzór podany jest w zakładce EGZAMIN CZELADNICZY, będzie można go otrzymać również po przyjściu do Cechu i wypełnić na miejscu) należy składać w Cechu Rzemiosł i Przedsiębiorczości w Dębicy, ul. Rynek 14, telefon 14 670 21 47, 571 211 860 godziny otwarcia 8:00 – 15:00.
Agnieszka Malinowska- kierownik szkolenia praktycznego
Biblioteczka apteczka
Natknęłam się na portal Biblioteczka apteczka. Przyznam, że nie wiedziałam o jego istnieniu. Jest tam gotowy wykaz tytułów książek terapeutycznych dla dzieci oraz dla młodzieży, które mają pomóc w oswojeniu trudnych tematów, problemów. zaczynając od A jak ADHD, Adopcja, Agresja, …czy przechodząc do C, np. Choroba w rodzinie, a potem do D jak Depresja czy Dojrzewanie. Nie czytałam jeszcze żadnej z proponowanych pozycji, ale postanowiłam poinformować Was o istnieniu portalu z myślą o tych, którzy potrzebują polecanej lektury dla siebie lub dla swoich bliskich.
Wasz Bibliotekarz
Od słowa… do słowa
Na facebookowym profilu Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. KEN w Warszawie można wziąć udział we wspólnym pisaniu powieści „Od słowa… do słowa”.
Jest już gotowy wstęp. Można się z nim zapoznać pod linkiem https://bit.ly/2wHWBjK
Cała historia dotyczy tajemniczej, niewyjaśnionej relacji między dwoma braćmi. W tle pojawiają się żona jednego z braci oraz kot Gasparow. Jak rozwinie się historia?
I Ty możesz wziąć udział w tworzeniu powieści, dopisując swój fragment w komentarzach pod odpowiednim postem.
Spotkanie autorskie z pisarką Agatą Tuszyńską i ilustratorką
Iwoną Chmielewską
Na facebookowym profilu wydawnictwa Dwie Siostry jest dostępny zapis spotkania autorskiego online z Agatą Tuszyńską i Iwoną Chmielewską, twórczyniami książki opartej na wspomnieniach ocalałej z Holokaustu Zofii Zajczyk. Jest to poruszająca historia dziewczynki ukrywanej przez wiele miesięcy na terenie warszawskiego getta.
Książka pt. „Mama zawsze wraca” została wydana w kolejną rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim.
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich
23 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Święto jest znane również jako Międzynarodowy Dzień Książki czy Światowy Dzień Książki.
Organizatorem święta jest UNESCO. Jego podstawowymi celami są promocja czytelnictwa oraz ochrona własności intelektualnej za pomocą praw autorskich.
Data 23 kwietnia, to data symboliczna. W tym dniu zmarli autor „Don Kichota” Miguel de Cervantes czy jeden z najwybitniejszych pisarzy angielskich - William Szekspir.
23 kwietnia przyszli na świat tacy pisarze jak: Wladimir Nabokov, Maurice Druon, Haldor Laxness czy Josep Pla.
Wzrastająca z każdym rokiem popularność Światowego Dnia Książki spowodowała, że UNESCO postanowiło stworzyć również tytuł Światowej Stolicy Książki jako wyróżnienie dla najlepszego przygotowanego przez dane miasto programu promującego książki i czytelnictwo.
Pierwszym miastem, które otrzymało ten zaszczytny tytuł był Madryt w roku 2001.
W 2016 r. Światową Stolicą Książki został Wrocław.
W 2020 roku jest to malezyjska stolica Kuala Lumpur.
W 2021 roku Światową Stolicą Książki będzie stolica Gruzji Tbilisi.
ZAJĘCIA W SZKOLE ZAWIESZONE! Szkoła nieczynna!
Od 12 marca do 24 maja 2020 r.zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczychw szkole.
Nauka realizowana jest na odległość.
Więcej informacji na stronie MEN:
https://www.gov.pl/web/edukacja/zawieszenie-zajec-w-szkolach
https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc-do-24-maja
Szkoła nieczynna -
W związku z decyzją Ministra Edukacji Narodowej od dnia 12.03.2020 r. do dnia 24.05.2020 r. szkoła będzie nieczynna.
Wszelkie sprawy będą załatwiane
drogą elektroniczną – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
bądź telefonicznie pod numerami telefonu:
dyrekcja – 510776708
sekretariat – 14 681 99 55
w godz. od 8.00 do 15.00.
Odwiedza nas 119 gości oraz 0 użytkowników.